W jaki sposób Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna proponowanego produktu?

W jaki sposób Klient podejmuje decyzję odnośnie zakupu danego produktu?

To, w jaki sposób przez klienta jest podejmowana decyzja o kupnie, uzależniony jest od znacznej ilości czynników. Przede wszystkim zależy to od tego, czy decyzja o zakupie tyczy się produktu rutynowego czy także produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w bardzo wielu przypadkach produkty o niskiej cenie. Tyczy się to głównie żywności oraz środków czystości czy także prasy. W sytuacji takich towarów konsumenci w dużej liczbie przypadków bardzo dobrze znają daną klasę produktów, jego odmianę oraz dodatkowo dostępne na rynku marki. W wielu sytuacjach jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest w wielu przypadkach niska, klient nie traci podczas zakupów zbyt wiele czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Zupełnie inaczej natomiast sytuacja wygląda w sytuacji produktów problemowych. Są to w dużej liczbie przypadków produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania wyborów przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Tyczy się to wyjątkowo zakupów problemowych. W wypadku towarów rutynowych proces podejmowania decyzji nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Aby ze znakomitym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się dokładniej zachowaniom nabywców, które poprzedzają zakup produktu oraz dodatkowo te, które mają miejsce już po dokonaniu zakupu. Powinno się tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie treści , a ponadto ocena sposobów zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.